TV4 fälls för falska nyheter

"Ryska robotar" som ska påverka valet var i verkligheten en svensk som skrev på Facebook under sitt eget namn. Nu fälls TV4 för att ha producerat en politisk påverkanskampanj som skulle hjälpa regeringen att vinna valet.

-Media ska inte syssla med den här typen av åsiktsförtryck. Folk ska, inom lagens ramar, kunna uttrycka sig i ord och bild utan att behöva riskera hängas ut på TV. Debatt, diskussioner och yttrandefrihet är några av de viktigaste grundpelarna i en demokrati. Det ska vi förvalta och uppmuntra, inte försöka tysta, säger Ronny Hellström som nu fått rätt mot TV4.

Det var i Augusti i somras som Bonniers TV4 bedrev en politisk påverkanskampanj inför valet där man försökte skrämma tittarna med grundlösa anklagelser om "rasism" och "ryska robotar". Framförallt riktade man in sig på svenska privatpersoner som kritiserade den Socialdemokratiska regeringen på sociala medier.

Ronny Hellström är en svensk privatperson som använder sin yttrandefrihet till att göra politiska satirbilder om framförallt Socialdemokraterna, i stil med "Nu skärper vi straffen - Det blir ingen saft till bullarna". Men när Bonniers fake news media TV4 rapporterade om saken målade de upp en bild av att Ronny Hellströms konto styrdes av en rysk robot som försökte lura väljarna att humorbilderna var Socialdemokraternas egen valpropaganda.

-Vem som ligger bakom, det kan vara svårt att veta, säger TV4:s journalist.

I själva verket var det alltså Ronny Hellström som låg bakom kontot Ronny Hellström. Men TV4:s "journalister" var så djupt insnöade i regimens konspirationsteorier att de övertygade sig själva om att Ronny Hellström måste vara en rysk robot.

Saken "bevisades" när Ronny Hellström inte ville vara del av TV4:s påverkanskampanj och därför blockade TV4-journalisten, vilket gjorde att hans konto enligt henne mystiskt gick upp i rök. Ett trick för att undvika politisk förföljelse som bara ryska spioner troddes känna till.

Fallet är ytterligare ett exempel på hur det går när bara dumskallar tror på regimens politik, och regimen därför bara kan rekrytera dumskallar.

Det tog naturligtvis inte lång tid innan bluffen avslöjades, och TV4 var tvungna att ta tillbaka sitt uppenbart galna påstående redan dagen efter. Nu har TV-kanalen fällts av Granskningsnämnden.

Läs mer om samma ämne